Column Patricia – De grote verbinder “emulgator”

Column Patricia – De grote verbinder “emulgator”

Hoe herken je ingrediënten oftewel “wat weet jij over de producten die je wilt adviseren?”

Een crème bevat water, vet en / of olie, emulgator en werkstoffen (vitamines, mineralen, extracten van planten, van kruiden, …) en dit hele pakket samen zijn de ingrediënten (INCI).

In deze column richt ik me op de grote verbindende factor, DE EMULGATOR.

We weten dat water en vet / olie niet uit zichzelf mengen, daarom wordt een emulgator toegevoegd. De verbinding noemen we een emulsie, een crème is dus ook een emulsie.

In crèmes kunnen meerdere emulgatoren voorkomen, sommige hebben meer dan 1 functie: ze binden water aan vet / olie, binden (etherische) olie aan geurstoffen en / of werken als stabilisator die ervoor zorgen dat de binding (het mengsel) ook gehandhaafd blijft.

Ik noem er een paar:

Cetyl alcohol (vettige alcohol),
Ceteareth-6 (emulgator en gladmaker),
Glyceryl Stearate Citrate (lamécrème, ester van stearinezuur),
Hydrogenated Palm Glycerides Citrate (vetzuurglycerine, tevens stabilisator),
Lanette was (basis crème als emulgator),
Lecithine (emulgator uit eidooier, sojabonen, pitten/ zaden, antioxydant),
Octyl Palmitate (oplosmiddel en bindmiddel uit palmolie),
PolyEthyleenGlycol PEG40 Hydrogenated Castor Oil (emulgator en stabilisator etherische olie),
Poly Sorbate 60 (emulgator, hulpstof oplosmiddel),
Sorbitan Stearate (emulgator uit plantenoliën en -zetmeel, stabilisator),
Sorbitol (emulgerende suikerverbinding uit fruitsoorten),
Stearate SE – Stearate-7 – Stearate-10 (emulgator, verzadigde vetzuren (alcohol),
Trideceth-9 (bindmiddel vetalcohol),
E nummers 400-499: emulgatoren, geleermiddelen, stabilisatoren en gladmakers.

Zoals bij medicijnen op een bijsluiter te lezen is, kúnnen er reacties optreden bij het gebruik ervan.

Bij crèmes mogen we ervan uit gaan dat deze uitgebreid onderzocht en getest zijn en dus veilig voor gebruik zijn alvorens het op de markt komt. Dat neemt niet weg dat het altijd mogelijk is dat een huid een reactie kan geven, zeker als deze gevoelig, geïrriteerd is en bij ziekte (verminderde weerstand, kanker, behandeltraject medicatie). Dat noteren wij dan wel in het klantendossier!

Daarom is het ook zo belangrijk om een intake en huidanalyse te doen om in kaart te brengen waar de klant (lees: huid) behoefte aan heeft en of er beperkingen zijn waar we rekening mee kunnen of moeten houden. Kennis zorgt dat we beter kunnen adviseren en de klant helpen een juiste keuze te maken.

NIEUWSGIERIG?  Tijdens een praktijkdag doen we telkens een boekje open over de werkstoffen die worden ingezet. Wat het effect is van de behandeling mag je ook nog zelf ervaren. Hoe leuk is dat!

Zien we elkaar bij Oreaden Cosmetics voor de merktrainingen van Lady Esther en van Marie Christine (door collega Desiree Bakker) en bij de HuidExpert Club voor de merkonafhankelijke trainingen? Er is keus genoeg!

Voor het trainingsaanbod:
https://oreaden.nl
https://huidexpertclub.nl

Hartelijke groet van Patricia
Lees hier mijn vorige column